Halva energiförbrukningen för båt med tvåstegsskrov
En katamaran som är stegad i en planingsyta i fören och en i aktern, som Sten Örneblad konstruerat och kallar Dynalift Powerboats har bara halva energiförbrukningen mot en vanlig motorbåt, men kan gå 25 procent fortare och komma upp i 40 knop. En ambulansbåt på samma koncept med fyra utombordare kan köra i 50 knop, 92 kilometer i timmen.
Tvåstegsstegningen gör att skeppet inte reser sig i fören som en vanlig planande båt utan att båten ligger jämnt i alla farter och snabbt kommer upp i planingsfart. Med planandet blir det mycket litet kontakt med vattnet, och vattenmotståndet blir mindre än även för en bärplansbåt.
För polisbåtar och sjöräddning är det viktigt att kunna använda båtens hela fartregister från lägsta till högsta fart och att snabbt kunna accelerera för att söka. Båten bör vara snabb och ha stora utrymmen för utrustning.
En katamaran med två skrov är mer lättdriven än en deplacementsbåt med ett skrov, därför att med ett längre skrov relativt bredden blir det mindre vågbildningsmotstånd. En smal båt är emellertid svårare att få plats i, men med två skrov förbundna av en överbyggnad blir det dock gott om plats för passagerare.
Med lättdrivenheten passar skrovformen för segelbåtar, och med det låga effektbehovet är den också lämplig för eldrift för att inte förlora för mycket vikt på batterier. Två eldrivna båtar är beställda.
En båt som är 11.66 meter lång och 5.95 bred rymmer 20 passagerare. Man kan också använda överbyggnaden för att göra en husbåt med 68 kvadratmeters bostad med soldäck ovanpå, som med solceller kan ge el för eldrift. För samma pris som en villa kan man få en båt som man kan åka jorden runt på. En större variant för 100 passagerare har också byggts.
Sten Örneblad har gjort en mindre variant i en tredjedels storlek kallad GoCat med en 25 hästars motor, som vilket namnanspelningen på gokart anger kan brukas som leksak, men den kan också användas som nyttobåt.
Skrovkonceptet kan kan användas för vilken storlek som helst. Med en 40 meter lång båt kan däcksytan bli 800 kvadratmeter och båten ta upp kampen med större passagerarbåtar. Färjan mellan Nynäshamn och Visby tar 3,5 timme för de 15 milen. Den behöver stora subventioner på grund av hög bränsleförbrukning. Den kunde minskas med 60 procent. Med ännu lite större båtar kunde bränsleförbrukningen bli en tredjedel mot för med andra båtar.
Stenas tvåskrovssbåt, Stena Carisma, som är 88 meter lång och 30 meter bred, och som är byggd för 40 knops fart för att kunna klara Göteborg-Fredrikshavn på två timmar i stället för de vanliga färjornas 3,5 timme, ligger nu vid kaj för sjätte året, därför att den drar för mycket bränsle, 30 kubikmeter på en resa, och då blir dyr att driva. Med Dynalift-konceptet skulle en höghastighetsfärja bli lönsam på rutten.
Kommentarer
Halva energiförbrukningen för båt med tvåstegsskrov — Inga kommentarer
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>