Tåglänkar 2023
Tåglänkar 2023 Tåglänkar v 01 CRCC har gjort ett tåg för 400 km/tim med spårviddsväxlare mellan Kinas normalspår, Rysslands bredspår och Indiens smalspår. www.railjournal.com/technology/china-unveils-400km-h-gauge-chgeable-train/ Jonnny Magnusson (M) avgående regionordförande V Götaland om pausningen av Borås Göteborg: Det tokigaste jag varit … Läs mer →
Miljökamp som slår mot landsbygden och driver på centralisering
Energiomställningen i EU och Sverige för att komma ifrån fossilbränslen innebär höga energi- och koldioxidskatter. De höjda bränslepriserna på grund av bojkotten mot Rysslands krig verkar i samma riktning. Det kommer på att öka på centraliseringen i Sverige och innebära … Läs mer →
Ge Sverige ny järnvägsstandard
Förslaget för Skagerrakbanan mellan Oslo-Göteborg sätter en ny standard för svensk järnväg med 400 kilometer i timmen i toppfart och 300 som genomsnitt. Idag är det bara ett tåg som kan köra så fort. Det finns i Kina och kör … Läs mer →
Elbilen ingen miljöräddare
Drömmen om att kunna behålla bilsamhället är stark. Nu tros elbilen rädda miljön och klimatet. Man slipper avgasföroreningar, men inte partiklar från däcken. I övrigt har elbilen kvar bilens nackdelar i form av trafikolyckor, utrymmesbehov, hälsoproblem och höga kostnader. Bullret, … Läs mer →
Bortslösade infrastrukturpengar
I riksdagens beslut om infrastrukturproposition förband sig januaripartierna (S, Mp, C och L) att bygga de Nya stambanorna, höghastighetsnätet mellan Stockholm-Jönköping och vidare till respektive Göteborg och Malmö, enligt Trafikverkets förslag. Det är ett gigantisk ekonomiskt slöseri. Inte för att … Läs mer →
Bygga Nya stambanorna med budgetmedel kapitalföstöring
I riksdagens beslut om infrastrukturproposition förband sig januaripartierna (S, Mp, C och L) att bygga de Nya stambanorna, höghastighetsnätet mellan Stockholm-Jönköping och vidare till respektive Göteborg och Malmö, enligt Trafikverkets förslag. Det är ett gigantisk ekonomiskt slöseri. Inte för att … Läs mer →
Låt regionerna driva regionbanorna
Inlandsbanan är en framgångssaga. Den var på väg mot upprivning, men av opinionstrycket tvangs regeringen låta kommunerna driva banan mot ersättning, men att staten fortfarande äger banan. Det har visat sig vara en lyckad lösning som borde prövas för flera … Läs mer →
Trafikverket manipulerar för att göra järnvägen olönsam
Järnvägens lönsamhet är gravt underskattad. En vision kan vara mer realistisk än aldrig så mycket kalkyler. De tar bara med det som man har siffror på idag, och bara sådant som är mätbart, och dit hör inte samhällseffekter, som det … Läs mer →
Snabb järnväg för miljöns och landsortens skull
Sverige centraliseras till storstadsområdena medan landsbygden avfolkas. Vi får kapitalförstörelse när uppbyggda resurser där överges och service och boende måste byggas upp igen för dyra pengar i befolkningskoncentrationerna. Skattesystemet bör göras om. Det bygger på löneinkomster och beskattar låga inkomster … Läs mer →
Långa och tunga lastbilar slår ut järnväg
Sverige vill minska trafikens klimatutsläpp med 75 procent och regeringen vill ha en elektrifiering av transporterna genom elvägar eller laddinfrastruktur. Men man satsar inget på järnväg. Tvärtom, banavgifterna höjs och man vill driva igenom en kostsam satsning på signalsystemet ERTMS, … Läs mer →